بازاریابی چریکی توسط جی کنراد لوینسون تعریف شد. در بازاریابی چریکی به جای استفاده ازپول برای تبلیغات، از متدها و روش های نامنظم ستفاده می شود.
بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی را اولین بار جی کنراد لوینسون تعریف کرد. در بازاریابی چریکی به جای استفاده ازپول برای تبلیغات، از متدها و روش های نامنظم مانند انرژی و خلاقیت استفاده می شود. این نوع روش بازاریابی چریکی، بیشتر برای کسب و کارهای کوچک که توانایی هزینه تبلیغات زیاد را ندارند، مفید و سودمند است. همچنین افرادی که نمی توانند برای سئو سایت خود خیلی هزینه کنند مفید می باشد.
بازاریابی چریکی، حرف اول را می توان گفت ایده می زند. یعنی باید بتوانید توسط ایده ای که ارائه می دهید، یک خلاقیت در نوع معرفی محصولات خود ایجاد کنید. هدف شما این است که بتوانید بیشترین نتیجه را از تبلیغ و بازاریابی چریکی خود ببرید، برای همین بهتراست که قوانین آن را رعایت کنید. در این مقاله، 7 قانون که برای تولید ایده در بازاریابی چریکی باید رعایت کنید، بیان خواهیم کرد.
7 قانون بازاریابی چریکی
1. تبلیغات را حداقل برای یک بار به کاربران نشان دهید
در دنیای تکنولوژی امروزی، کاربران قادر هستند که راه نشان دادن انواع تبلیغ و پیام ها را به صورت اتوماتیک خاموش کنند. از این رو، بیشتر پیام ها و تبلیغات که تولید می شود، بدون اینکه حتی برای یک بار توسط کاربران و مصرف کننده دیده شوند، پاک می شوند. برای همین باید به دنبال راهی باشید که کاربران نتوانند تبلیغات شما نادیده بگیرند و در واقع حداقل برای یک بار آن را مشاهده کنند. برای همین است که از تبلیغات بنری، استیکرها و غیره در بازاریابی چریکی استفاده می کنند.
2. وحشت ایجاد نکنید
در سال 2007، شرکت ترنر چند ربات ماشینی را در اطراف بوستون قرار دارد تا بتواند محصولات و خدمات خود را تبلیغ کند. این ربات ها به صورت خیلی زیبایی ایجاد شده بودند اما متاسفانه بیشتر مردم با دیدن این نوع بازاریابی چریکی به وحشت می افتادند و آن را یک حمله تروریستی تلقی کردند. حتی مقامات دولتی، ایالت را برای مدتی تعطیل کردند.
قبل از انتشار برنامه بازاریابی چریکی خود، آن را برای چند نفر به صورت تست اجرا کنید و بازخورد آن ها بسنجید. در تبلیغات و بازاریابی چریکی خود، از المان و مواردی استفاده کنید باعث جذابیت مردم گردد نه اینکه وحشت آن ها را زیاد کند.
3. خلاقیت داشته باشید
برای اینکه بتوانید توجه کاربران یا مشتریان را به سمت خود جلب کنید، باید منحصر به فرد عمل کنید. استفاده از جملات کلیشه ای مانند " ما بهترین ابزار یا محصولات را داریم" نه تنها هیچ توجهی را به سمت خود جلب نمی کند بلکه امروزه باعث کاهش اعتماد در کاربران می شود. بازاریابی چریکی بیشتر بر خلاقیت نامنظم بر تبلیغ تاکید دارد. خلاقیتی که متناسب با علایق بیشتر کاربران و مشتریان حوزه شما باشید. شناخت کاربرانتان قبل از ایجاد یک تبلیغ خیلی مهم است.
4. کاربران و مشتریان خود را اذیت نکنید
در بازاریابی چریکی نباید کاربران را مجبور به درگیر شدن در تبلیغات کنید. اجبار افراد برای دیدن تبلیغات شما، نه تنها باعث آزردگی آن ها می شود بلکه می توان گفت آن ها به دشمن برند شما خواهند شد. برای مثال کیت کت در تبلیغات خود از صندلی هایی با طرح شکلات خود استفاده کرده است. این یک بازاریابی چریکی با خلاقیت نامنظم است که هیچ گونه اجباری برای کاربران در استفاده نمی کند. بلکه کاربران وقتی این نوع صندلی را می بینند، به آن علاقه مند شده و حتی درصدد تست نشستن برروی آن برمی آیند.
5. مطمئن شوید که نمایش ها موقتی هستند
هر نوع تبلیغی که در بازاریابی چریکی خود استفاده می کنید، فقط در چند هفته اول جذابیت دارد و برای اینکه بتوانید کاربران و مشتریان را همیشه با خود همراه کنید، بهتر است که حداقل هر چندماه یک دفعه، نوع نمایش بازاریابی چریکی خود را تغییر دهید.
نکته بعدی اینکه برای ایجاد تبلیغات، در انتخاب مواد دقت کنید. از موادی استفاده کنید که بعدا به راحتی قابل پاک شدن باشند. متسفانه بعضی از شرکت ها از مواد کاملا نامناسبی استفاده می کنند که پاک کردن آن ها را دشوار می کند. در نتیجه مجبور به هزینه کردن زیادی برای از بین بردن اثرات تبلیغ می شوند. همچنین چون ممکن است که باعث تخریب محیط زیست گردد، وجهه شما در بین مردم نیز تخریب می شود.
6. در برنامه برند خود قرار دهید
مسلما هر کسب وکار برای موفقیت برند خود، نیاز به یک استراتژی بازاریابی دارد. یکی از بهترین راه ها برای موفقیت برند استفاده از استراتژی بازاریابی چریکی است. این نوع بازاریابی، علاوه براینکه نسبت به بقیه از نظر هزینه کمتر است، اگر به صورت بهینه ایجاد شود توجهات کاربران بیشتری را می تواند به سمت خود جلب کند.
7. اشتراک گذاری کنید
زمانی برنامه بازاریابی چریکی شما موفق آمیز است که کاربران بتوانند آن را ببینند. بهترین راه، به اشتراک گذاری آن را مکان های دیگر است. برای مثال، تبلیغ خود را در چند نقطه پررفت وآمد یا پربازدید به اشتراک بگذارید و قرار دهید. به این صورت علاوه براینکه می توانید کاربران بیشتری را درگیر کنید، همیشه تبلیغ خود را جلوی چشم آن ها نگه دارید.
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0